Algemene voorwaarden

Dit zijn de algemene voorwaarden (Hierna “Algemene Voorwaarden”) van Meraki Recruitment & HR consultancy CommV.,  met zetel te 3500 Hasselt, Hendrik van Veldekesingel 17 bus 4.01, en ingeschreven in de Kruispuntbank der Ondernemingen onder het nummer 0774.909.343. (Hierna “Meraki”/”Wij”/”Ons”)

Artikel 1 – Definities 

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder: 

  1. Aanbod: alle aanbiedingen en prijsopgaven uitgaande van Meraki, ofwel via de website, sociale media of e-mail; 
  2. Dienst: de diensten die Wij leveren zoals bepaald in artikel 3 van de Algemene Voorwaarden;
  3. Herroepingsrecht: het recht van een consument om binnen de wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen af te zien van een overeenkomst op afstand en dit conform artikel VI.47 ev. WER; 
  4. Ingangsdatum: de overeenkomst gaat in op de dag van de ondertekening van de overeenkomst of bij het aankopen van een Product/Dienst; 
  5. Klant: De consument die een overeenkomst afsluit met Ons en hierdoor de Algemene Voorwaarden aanvaardt; 
  6. Overeenkomst: de overeenkomst aangegaan tussen de Klant en Meraki;
  7. Partij(en): Verwijst naar Meraki en/of de Klant;
  8. Producten: de producten die Wij verkopen zoals onder andere werkboeken, templates, cursussen, coachingtrajecten,… ; 
  9. Website: https://www.Merakibycarolien.be  

Artikel 2 – Toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden 

2.1. De rechtsverhouding tussen de Klant en Meraki wordt geregeld door de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden, waarvan de Klant verklaart kennis te hebben genomen en deze uitdrukkelijk te hebben aanvaard. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op al onze offertes, aanbiedingen, online programma’s, Overeenkomsten, Diensten en Producten. 

2.2. Deze Algemene voorwaarden zijn als enige van toepassing met uitsluiting van de algemene voorwaarden van de Klant. De Algemene Voorwaarden zijn op ieder ogenblik vrij te raadplegen op de Website zodat de Klant bij het plaatsen van een bestelling dient te verklaren dat hij/zij kennis heeft genomen van de Algemene Voorwaarden en bevestigt dat hij/zij de hieruit voortvloeiende rechten en verplichtingen aanvaardt. 

2.3. De laatste versie van deze Algemene voorwaarden is steeds van toepassing. Meraki behoudt zich dus het recht voor deze Algemene Voorwaarden te allen tijde te kunnen wijzigen, dit zonder voorafgaande kennisgeving, onder voorbehoud dat deze wijzigingen op haar Website worden weergegeven. Deze wijzigingen zullen van toepassing zijn op elke offerte, elke Overeenkomst of elke bestelling van Producten en/of Diensten die nadien worden gemaakt/geplaatst.

Artikel 3 – Aanbod en aanvaarding 

3.1. Meraki biedt onder andere volgende Diensten/Producten aan:

  • Individuele en groepstrajecten bestaande uit onder meer sollicitatie begeleiding, studiekeuzebegeleiding en persoonlijke begeleiding omtrent onder andere stress – en timemanagement, veerkracht, leiderschap, persoonlijke effectiviteit, assertiviteit,…
  • Werkboeken; 
  • Templates, cursussen, coachingtrajecten,…

Het aanbod van Diensten/Producten kan variëren en veranderen en zal op die manier ook worden weergegeven op de Website. 

3.2. Meraki doet steeds een Aanbod via de Website ofwel via rechtstreekse communicatie zoals e-mail. Het Aanbod gebeurt door middel van een offerte, die ook de vorm kan aannemen van een prijslijst of e-mail. De prijzen vermeldt in het Aanbod worden uitgedrukt in euro en steeds inclusief BTW. 

3.3. Tenzij anders overeengekomen, is een offerte/Aanbod van Meraki geldig gedurende 14 dagen na datum van verzending ervan. De Overeenkomst tussen de Klant en Meraki komt pas tot stand na schriftelijke aanvaarding van de offerte/Aanbod door de Klant binnen de vooropgestelde termijn van 14 dagen, en na schriftelijke bevestiging ervan door Meraki. De offerte/het Aanbod wordt ook als aanvaard beschouwd als dit in alle redelijkheid kan worden afgeleid, zoals bijvoorbeeld wanneer de Klant ervoor opteert reeds een traject bij Meraki te starten.

3.4. Meraki is niet aan haar Aanbod gehouden indien de Klant redelijkerwijs kon begrijpen dat het Aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke materiële vergissing of verschrijving bevat, zoals een onrealistische hoge korting of ongebruikelijke lage vraagprijs. 

3.5. Diensten of Producten die via de Website zijn aangekocht, dienen onmiddellijk en via de Website te worden betaald. Voor Diensten of Producten die niet via de Website zijn aangekocht, zal Meraki een factuur versturen, tenzij anders overeengekomen. Deze factuur dient betaald te worden binnen de 14 kalenderdagen na factuurdatum, zoals bepaald in artikel 5 van deze Algemene Voorwaarden.

Artikel 4 – Uitvoering van de Overeenkomst en verantwoordelijkheden van de Klant 

4.1. Algemeen

4.1.1. Meraki voert de opdracht naar beste inzicht en vermogen uit. Meraki is niet aansprakelijk voor het niet-bereiken van het door de Klant beoogde resultaat. Het beoogde resultaat is steeds afhankelijk van de inzet van de Klant, onder meer bestaande uit volledige informatieverstrekking en (pro)actief deelnemen. De Klant staat dan ook in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn.

De Klant dient tenminste over een e-mailadres en internetverbinding, webbrowser en daarvoor geschikte apparatuur te beschikken, om gebruik te kunnen maken van de online sessies. Voor individuele begeleiding via Whatsapp dient de Klant over een account op deze applicaties te beschikken.

De uitvoering van de Overeenkomst geschiedt na bestelling/bevestiging van het Aanbod. Naargelang de specifiek gekozen Dienst, is het mogelijk dat de uitvoering pas wordt gestart na betaling van het verschuldigde bedrag, het van toepassing zijnde voorschot of na ondertekening specifieke overeenkomst. Meraki zal desgevallend dergelijke betalingsvoorwaarden steeds duidelijk op voorhand in de offerte meedelen.

4.1.2. Wanneer de Klant niet of niet tijdig de nodige gegevens beschikbaar stelt aan Meraki en de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging oploopt, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten uitsluitend voor rekening van Klant en zal Meraki daar geen enkele verantwoordelijkheid voor dragen.

4.1.3. Meraki is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, te wijten aan verkeerde of onjuiste gegevens die door de Klant zijn verstrekt. 

4.2. WhatsApp ondersteuning 

4.2.1. In het kader van zowel de individuele als groepstrajecten biedt Meraki geïndividualiseerde WhatsApp ondersteuning aan. 

Bij het sturen van berichten dient de Klant zich aan volgende regels te houden: 

– de berichten van de Klant bestaan uit geschreven teksten of spraakberichten die niet langer dan twee minuten mogen duren; 

– elk bericht bestaat uit maximaal één vraag; 

– redelijke frequentie van het versturen van berichten, waarbij  “spammen” niet is toegestaan. 

4.2.2. Meraki zal de nodige inspanningen leveren om binnen de drie werkdagen te reageren op berichten met uitzondering van vakantieperiodes. Indien er een evenement van of door Meraki wordt georganiseerd, wordt de reactietermijn verlengd naar 5 werkdagen. 

Vakantieperiodes en sluitingsperiodes van Meraki worden voldoende tijdig op voorhand gecommuniceerd zodat de Klant daar rekening mee kan houden. Indien er tijdens een vakantieperiode dan wel specifieke sluitingsperiode een heel dringende vraag zou zijn van de Klant, beschikt de Klant over de mogelijkheid om contact op te nemen per e-mail, waarbij de vraag zo spoedig mogelijk zal worden behandeld. 

Bij langdurige ziekte of afwezigheid, zullen de Klant en Meraki naar een gepaste en redelijke oplossing zoeken. 

4.2.3. De dienstverlening betreffende de WhatsApp ondersteuning gaat uit van een redelijk gebruik van deze dienst. Dit impliceert dat de Klant in beginsel vragen kan stellen omtrent het voorwerp van het lopende traject en dat Meraki actief meedenkt over deze vragen. Indien de Klant echter onredelijk veel beroep doet op de WhatsApp ondersteuning of meer van Meraki verwacht in vergelijking met andere Klanten en dan hetgeen werd afgesproken, iets wat Meraki met alle middelen van recht kan aantonen, zal Meraki de Klant hierover aanspreken. Indien de Klant echter op een onredelijke manier gebruik blijft maken van deze dienst, behoudt Meraki zich het recht voor om aanvullende voorwaarden te stellen aan het gebruik van deze dienst. 

4.2.4. Meraki behoudt zich het recht voor om de inhoud van deze dienstverlening te wijzigen met het oog op een kwalitatieve verbetering. 

4.3. Activiteiten binnen de trajecten  

4.3.1. Een traject kan bestaan uit verschillende online en offline activiteiten afhankelijk van het soort traject, hetgeen wordt toegelicht in de offerte. De activiteiten die bij het specifieke traject van de Klant behoren, worden uitdrukkelijk vermeldt op de Website en in de welkomstmail die de Klant van Meraki ontvangt. 

4.3.2. De Klant ontvangt in principe eenmalig een uitnodiging voor deelname aan een specifieke activiteit, al dan niet met de mogelijkheid om te kiezen uit een aantal data of met de mogelijkheid om binnen een bepaalde termijn een afspraak met Meraki in te plannen. 

4.3.3. Indien de Klant geen gebruik maakt van de uitnodiging om deel te nemen aan een bepaalde activiteit of het niet tijdig inplannen van een afspraak in het kader van het lopende traject, leidt dit tot verval van het recht in hoofde van de Klant om aanspraak te maken op uitvoering van die activiteit zonder recht op schadevergoeding of betalingsvermindering. De tijdige aanwezigheid van de Klant bij de activiteiten valt onder diens uitsluitende verantwoordelijkheid. De tijd die de Klant te laat was, is verstreken waarbij de Klant niet het recht heeft om deze terug in te halen. 

4.3.4. Een ingeplande “offline” afspraak/bijeenkomst kan maximaal één keer worden verplaatst door de Klant mits de Klant dit tijdig, dit wil zeggen uiterlijk 72 uur voorafgaand aan de ingeplande datum, schriftelijk te kennen geeft aan Meraki. Echter is een verplaatsing van een ingeplande “offline” afspraak/bijeenkomst slechts mogelijk indien Meraki de bijeenkomst nog eens heeft ingepland of zal inplannen. In bepaalde situaties, zoals bijvoorbeeld een onvoorziene verhindering door Meraki, kan een “offline” bijeenkomst worden verplaatst naar een andere datum. Indien de Klant op deze nieuwe uitgestelde datum niet beschikbaar is, zoeken Meraki en de Klant in onderling overleg naar een gepaste oplossing.  

4.3.5. Voor de online bijeenkomsten geldt dat Meraki een planning maakt en de Klant duidelijk informeert over deze planning. Indien de Klant niet kan deelnemen aan een online bijeenkomst, geeft dit nooit aanleiding tot het recht op een schadevergoeding of betalingsvermindering. 

4.3.6. Online bijeenkomsten kunnen in bepaalde omstandigheden, zoals bijvoorbeeld een onvoorziene verhindering door Meraki, worden geannuleerd en verplaatst of door een andere spreker worden geleid. Dergelijke omstandigheid geeft de Klant geen recht op een schadevergoeding of betalingsvermindering. Individuele calls kunnen steeds in onderling overleg worden verplaatst.

Artikel 5 – Vergoeding

5.1. Algemeen

5.1.1. De prijzen variëren naargelang de gekozen Dienst of het gekozen Product. De prijzen staan steeds vermeld op de Website van Meraki en/of in e-mails en de offerte.

5.1.2. De vermelde tarieven zijn steeds uitgedrukt inclusief BTW. Het overeengekomen tarief omvat alle kosten met uitzondering van extra Producten/Diensten en eventueel vervoersonkosten. Zulke extra opties (bv. Bijkomende 1-1 coaching buiten groepstraject) en eventuele bijkomende kosten worden apart en bijkomend aangerekend aan de Klant en komen bovenop de oorspronkelijke aanbodprijs.

5.1.3. Meraki heeft steeds het recht om de tarieven en/of voorwaarden aan te passen. De prijzen die van toepassing waren op het moment van het Aanbod en dewelke door de Klant werden aanvaard, blijven echter onverminderd de toepasselijke prijzen voor de betreffende Overeenkomst. 

5.2. Facturatie en betaling

5.2.1.  Tenzij de bestelling door de Klant onmiddellijk online diende te worden betaald, zal Meraki een factuur opmaken bij het toekennen van de bestelling. Indien het gaat om een Dienst waarvoor een voorschot wordt gevraagd, hetgeen blijkt uit de offerte, zal er een voorschotfactuur worden opgemaakt ten belope van een bepaald % van de totale prijs zoals uitdrukkelijk bepaald in de offerte en overeengekomen tussen Partijen. De factuur is betaalbaar binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum, tenzij Meraki daar uitdrukkelijk schriftelijk van afwijkt. Indien toepasselijk, is de voorschotfactuur tenminste betaalbaar voor aanvang van de Dienst. Bij gebreke aan betaling van een (voorschot)factuur, behoudt Meraki zich het recht voor om de uitvoering van de Overeenkomst te schorsen, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder schadevergoeding, tot Meraki de volledige betaling heeft ontvangen. 

5.2.2. Meraki kan in onderling overleg met de Klant betalingsmodaliteiten aan de Klant toekennen indien de Klant daar uitdrukkelijk om verzoekt. De betalingsmodaliteiten strekken zich uit over maximaal 6 maanden, waarbij de Klant het factuurbedrag in maandelijkse schijven kan betalen.

5.2.3. Bij gehele of gedeeltelijke niet (tijdige) betaling van een factuur op de vervaldag, begaat de Klant een contractuele wanprestatie. In dat geval zal Meraki een eerste kosteloze betalingsherinnering sturen naar de Klant. 

Bij gehele of gedeeltelijke niet (tijdige) betaling van de Klant binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van deze eerste aanmaning, zullen er interesten en een schadebeding worden aangerekend overeenkomstig artikel XIX.4 Wetboek Economisch Recht. Nalatigheidsintresten worden begroot aan de wettelijke interestvoet conform de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand in handelstransacties, te rekenen vanaf de dag na datum van de eerste aanmaning. Het schadebeding bedraagt:

  • voor verschuldigde hoofdsommen tot € 150,00: € 20,00;
  • voor verschuldigde hoofdsommen tussen € 150,01 en € 500,00: € 30,00 + 10% van de verschuldigde hoofdsom op de schijf tussen € 150,01 en € 500,00;
  • voor verschuldigde hoofdsommen meer dan € 500,00: € 65,00 + 5% van verschuldigde hoofdsom op de schijf boven € 500,01, met een maximum van € 2.000,00;

5.3. Risico en eigendomsoverdracht

Het risico van verlies of beschadiging van het Product gaat over op de Klant zodra het Product is geleverd. 

Het eigendomsrecht van de Producten wordt slechts aan de Klant overgedragen na afhaling of levering van de Producten en na integrale betaling van de bestelling. Als uitzondering op artikel 1583 van het oud Burgerlijk Wetboek, blijven de verkochte, geleverde of geïnstalleerde Producten de exclusieve eigendom van Meraki tot de dag der algehele betaling van de factuur. Zolang de betaling van de verkoopprijs niet werd uitgevoerd, is het de Klant verboden de Producten te verpanden, te schenken of deze ter waarborg te gebruiken, op om het even welke manier. Het is de Klant uitdrukkelijk verboden om wijzigingen aan de Producten aan te brengen, deze te verkopen of er op gelijk welke wijze over te beschikken.

Zolang Meraki beschikt over het eigendomsrecht van de geleverde Producten, in overeenstemming met de bepalingen van deze clausule, blijft de Klant aansprakelijk voor het onderhoud en de goede staat van deze Producten. De Klant verbindt zich er eveneens toe de Producten op dergelijke wijze te behouden dat ze niet met andere Producten kunnen worden verward en het te allen tijde duidelijk is dat de Producten eigendom zijn van Meraki.

Artikel 6 – Wijziging of beëindiging van de Overeenkomst 

6.1. Trajecten – algemeen

Een bij Meraki aangekocht traject kent een specifieke duurtijd zoals vermeld op de Website dan wel de offerte van Meraki. De Overeenkomst kan in principe niet vroegtijdig worden beëindigd, behoudens andersluidende overeenstemming en volgens de hierna vermelde modaliteiten. 

6.1.1. Individuele trajecten

Een Overeenkomst voor individuele sessies kan na opmaak van de factuur en vastlegging van de eerste sessie, nog door de Klant worden geannuleerd waarbij de Klant recht heeft op terugbetaling van 50% van de totaalprijs. Van zodra er reeds een sessie is uitgevoerd, kan de Klant nog steeds overgaan tot annulering doch zonder enige mogelijkheid tot terugbetaling.

De sessies van de individuele trajecten moeten binnen de 6 maanden na factuurdatum worden opgenomen. Bij gebreke daaraan heeft Meraki het recht om de Overeenkomst te ontbinden, en dit vanaf het ogenblik van de kennisgeving ervan en zonder enige terugbetaling verschuldigd te zijn. 

6.1.2. Groepstrajecten 

Groepstrajecten kunnen door de Klant tot aan de start van het programma worden geannuleerd waarbij de Klant recht heeft op een terugbetaling van 50% van het totaalbedrag. Van zodra het programma begonnen is, kan de Klant het specifieke traject niet meer kosteloos annuleren en is het totaalbedrag (ook in geval van annulatie) verschuldigd. 

6.2. Andere

De verkoop van Producten kan niet worden geannuleerd door de Klant, behoudens indien toepassing wordt gemaakt van artikel 14 van de Algemene Voorwaarden.  

6.3. Algemeen

Meraki is gerechtigd de Overeenkomst per direct te ontbinden zonder verplichting tot schadevergoeding als de Klant niet, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen uit de Overeenkomst voldoet, waardoor Meraki haar Diensten niet naar behoren kan uitoefenen.

Artikel 7 – Levering 

7.1. Diensten kunnen zowel online als offline worden geleverd, afhankelijk van i) het keuzeaanbod van Meraki dat op voorhand aan de Klant wordt gecommuniceerd ii) desgevallend naar keuze van de Klant.

7.2. De (groeps)trajecten vinden plaats op de afgesproken data, zoals bepaald in artikel 4.3 van deze Algemene Voorwaarden.

Indien de Klant de afgesproken datum van een (groeps)sessie annuleert, gelden volgende voorwaarden en modaliteiten: 

  • indien annulatie geschiedt meer dan 72u voor de betreffende datum: de Klant kan de sessie opnieuw inboeken op een andere datum; 
  • indien annulatie geschiedt minder dan 72u voor de betreffende datum: de Klant verliest de sessie waarbij Meraki niet gehouden is tot enige vergoeding of het voorzien van een bijkomende sessie.

De looptijd van een traject ligt op voorhand vast en kan, behoudens onderling akkoord tussen Meraki en de Klant, niet wordt uitgesteld of on hold worden gezet. Meraki is vrij te beslissen om een uitstel van uitvoering, en dus afwijking van de voorziene afgesproken data, toe te staan aan de Klant. 

Artikel 8 – Betwistingen 

De Klant is verplicht om -op straffe van verval- eventuele klachten over facturen, geleverde Diensten of Producten van Meraki binnen de 7 kalenderdagen na factuurdatum dan wel levering, via e-mail kenbaar te maken aan Meraki. Bij gebreke aan protest binnen hogervermelde termijn worden de facturen, geleverde Diensten of Producten als definitief aanvaard beschouwd.

Als de Klant klachten heeft, kan de Klant contact opnemen met Meraki via het volgende e-mailadres carolien@merakibycarolien.be

De Klant kan ook steeds kiezen om een klacht in te dienen bij de consumentenombudsdienst van de Federale Overheid, via de volgende link: http://www.consumentenombudsdienst.be//nl

Artikel 9 – Aansprakelijkheid

9.1. Algemeen

9.1.1. Meraki zal zich steeds inspannen de Overeenkomst naar beste inzicht, vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit te voeren. De Klant erkent dat Meraki slechts een inspanningsverplichting heeft en in geen enkel geval een resultaatsverplichting. 

9.1.2. De Klant is geheel aansprakelijk voor eventuele materiële schade aan de goederen van Meraki. 

9.2. Overmacht 

9.2.1. Meraki zal in geen geval aansprakelijk zijn indien zij  als gevolg van overmacht of vreemde oorzaak niet (tijdig) aan haar verplichtingen kan voldoen. Wanneer de situatie van overmacht slechts tijdelijk van aard is, zal Meraki alsnog aan haar contractuele verplichtingen trachten te voldoen vanaf het moment dat dit redelijkerwijs weer mogelijk is. Als blijkt dat een verderzetting niet meer mogelijk is, zal de Overeenkomst in onderling overleg herzien of ontbonden worden. In geval van annulatie ingevolge overmacht moet de Klant de desgevallend reeds ontvangen Producten terugbezorgen aan Meraki en zal Meraki de reeds gedane betalingen terugstorten naar de Klant binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van de Producten. Meraki zal de Klant terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel dat de Klant heeft gebruikt om te betalen. In dergelijk geval van ontbinding, bestaat er in geen geval een verplichting tot schadevergoeding.

Overmacht is elke omstandigheid buiten de wil en controle die de nakoming van de verplichtingen van Meraki geheel of gedeeltelijk verhindert of onredelijk bezwaard. Hieronder wordt onder meer –en dus niet limitatief- begrepen: stakingen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen, storingen ingevolge internetfraude,…

9.2.2. De Klant is evenmin aansprakelijk wanneer deze haar contractuele verplichtingen (bv. niet aanwezig op een afspraak) niet kan nakomen wegens aangetoonde overmacht. 

9.3. Relaties met derden 

Voor zover Meraki afhankelijk zou zijn van de medewerking, diensten en leveringen van derden, kan Meraki op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld voor schade voortkomend uit deze relaties of het verbreken ervan.

9.4. Contractuele tekortkomingen 

9.4.1. Indien bij het uitvoeren van de Overeenkomst een ernstige tekortkoming aan Meraki te wijten zou zijn, kan de Klant haar schriftelijk in gebreke stellen, waarbij er een redelijke termijn wordt verleend om alsnog de contractuele verplichtingen na te komen. Meraki kan in ieder geval hoogstens aansprakelijk gesteld worden voor een vervangende schadevergoeding die niet hoger kan zijn dan het door de Klant betaalde factuurbedrag, en hoogstens tot wat haar aansprakelijkheidsverzekering dekt. 

9.4.2. Iedere aansprakelijkheid voor enige andere vorm van schade is uitgesloten, waaronder enige vergoeding van indirecte schade, gevolgschade of schade wegens gederfde omzet of winst (uitgezonderd schade ten gevolge van een opzettelijke fout of van niet-nagekomen essentiële verbintenissen uit de overeenkomst). 

9.5. Eigen verantwoordelijkheid van de Klant

Meraki begeleidt de Klant en staat hem/haar bij met advies. Meraki kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor de beslissingen die de Klant zelf maakt tijdens het traject of ten gevolge van het doorlopen traject. 

Artikel 10 – Intellectuele eigendomsrecht 

10.1. De Klant erkent uitdrukkelijk dat alle ontwerpen, informatie, afbeeldingen, e-mails, downloads, schema’s, modules en/of materialen, en overige inhoud op de Website en  Producten eigendom zijn van Meraki en beschermd zijn door de relevante rechten van intellectuele eigendom, waaronder doch niet beperkt tot auteursrechten, merkenrechten, databankrechten, naburige rechten, octrooien en modelrechten.

10.2. Meraki verleent aan de Klant een beperkt, persoonlijk, niet exclusief, niet sub-licentieerbaar, niet overdraagbaar en onherroepelijk recht om de Diensten en Producten te gebruiken voor persoonlijke doeleinden en uitsluitend in het kader en voor de duur van de Overeenkomst.  

10.3. Het is de Klant uitdrukkelijk verboden om ontwerpen, informatie, afbeeldingen en overige inhoud, opgesteld door Meraki, te kopiëren, te wijzigen, openbaar te maken, voor directe of indirecte commerciële doeleinden te gebruiken of aan derden over te maken. 

10.4. Partijen kunnen steeds hiervan afwijken door middel van een schriftelijke overeenkomst. 

Artikel 11 – Gegevensverwerking 

Door het aanvaarden van een Aanbod, verklaart de Klant zich akkoord met de verwerking van zijn persoonsgegevens conform de privacy policy van Meraki, dewelke kan worden geraadpleegd op de Website. 

Artikel 12 – Vertrouwelijkheid 

12.1. Partijen zullen samenwerken in een geest van wederzijdse loyaliteit en geen daden plegen of verklaringen afleggen die in contradictie zouden zijn met de doelstellingen van de Overeenkomst of die activiteiten van de andere Partij zouden discrediteren of bemoeilijken.

Partijen verbinden er zich toe alle interne informatie waartoe zij toegang krijgen, vertrouwelijk te zullen behandelen en ze niet aan derden mede te delen noch te gebruiken, tenzij voor zover nodig voor de uitvoering van de Overeenkomst of mits uitdrukkelijke toestemming van de andere Partij.

De verplichting tot geheimhouding is niet van toepassing voor informatie:

  • die publiek gekend was, buiten bekendmaking door één van de Partijen of hun aangestelde(n);
  • die bekend wordt aan Partijen op een niet-confidentiële basis door eender welke bron;
  • die Partijen verplicht zijn mee te delen wegens een definitief (waartegen alle rechtsmiddelen haar uitgeput) rechterlijk bevel, een definitieve arbitrale beslissing, of een definitief bevel vanwege een overheidsinstantie;
  • die Partijen verplicht zijn mee te delen op grond van enige wettelijke, decretale of reglementaire of andere bindende bepaling van overheidswege;
  • die Partijen dienen mee te delen in het kader van zijn/haar verdediging in een gerechtelijke procedure of arbitrage. 

Deze geheimhoudingsverplichting zal gelden tijdens de duurtijd van de Overeenkomst alsook na de beëindiging van de Overeenkomst. 

12.2. Partijen erkennen het belang van deze verplichting. De schending van deze geheimhoudingsverplichting geldt als een ernstige fout. 

In geval van schending van dit artikel, zal de betreffende Partij een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn van € 1.500,- onverminderd het recht om een aanvullende schadevergoeding te eisen, zo deze som niet voldoende de schade vergoedt. Deze schadevergoeding is verschuldigd aan de andere Partij zonder dat dit het recht om alle mogelijke andere rechtsmiddelen aan te wenden, kan beperken.

Artikel 13 – Herroepingsrecht

13.1. Algemeen

13.1.1. De bepalingen van dit artikel gelden uitsluitend voor Klanten die in hun hoedanigheid van consument een bestelling online op de Website plaatsen.  

13.2. Uitzonderingen: 

13.2.1. Het Herroepingsrecht geldt niet voor de online cursussen en e-books. De ontbinding van downloads en andere leveringen van digitale inhoud, niet geleverd op een materiële drager, is immers niet mogelijk wanneer de Klant voorafgaand aan de levering uitdrukkelijk heeft ingestemd met de aanvang van de Overeenkomst voor het einde van de herroepingstermijn. Op deze manier heeft de Klant erkend het ontbindingsrecht te verliezen. 

13.2.2. Het Herroepingsrecht geldt eveneens niet voor volledig uitgevoerde Diensten, noch voor de uitgevoerde Dienst(fas)en die zijn vervaardigd volgens de specificaties van de Klant of die duidelijk bestemd zijn voor een specifiek persoon.

13.2.3. Het Herroepingsrecht zal derhalve enkel gelden voor de Diensten die Meraki aanbiedt die niet bestaan uit online cursussen of e-books, en waarvoor nog geen werk is uitgevoerd dat persoonlijk aangepast is aan de individuele Klant.

13.3. Uitoefening van het Herroepingsrecht

13.3.1. Om het Herroepingsrecht tijdig uit te oefenen, moet de Klant via een schriftelijke verklaring (bv. per post, of per e-mail) Meraki op de hoogte stellen van zijn beslissing de Overeenkomst te herroepen, en dit voor het verstrijken van de herroepingstermijn. 

13.3.2. Indien de Klant de Overeenkomst herroept, zal Meraki alle tot op dat moment van de Klant ontvangen betalingen, inclusief de standaard leveringskosten, aan de Klant terugbetalen binnen maximum 14 kalenderdagen nadat zij op de hoogte is gesteld van de beslissing van de Klant om de Overeenkomst te herroepen.

13.3.4. Meraki betaalt de Klant terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de Klant de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij de Klant uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd. In ieder geval zullen de Klant voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht. 

Artikel 14 – Slotbepalingen

14.1. Niemand kan zijn of haar rechten en/of verplichtingen voortvloeiend uit deze Algemene Voorwaarden of de Overeenkomsten overdragen aan een derde partij zonder toestemming van de andere Partij.

14.2.  Indien een bepaling uit deze Algemene Voorwaarden nietig, ongeldig, niet afdwingbaar of onwettig wordt bevonden, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. De leemte die ontstaat in de algemene voorwaarden als gevolg van de nietige, ongeldige, niet afdwingbare of onwettige bepaling zal conform de geldende wetgeving worden opgevangen door de toepassing van een geldige bepaling die de oorspronkelijke economische opzet van de initiële bepaling het dichtst benadert.

14.3. Het feit dat Meraki of de Klant nalaat de strikte toepassing van één of meerdere van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden te eisen, kan niet worden beschouwd als een stilzwijgende afstand van de rechten waarover zij beschikt en verhindert niet om later de strikte naleving ervan te eisen. 

14.4.  Deze Algemene voorwaarden alsook alle overeenkomsten van Meraki worden beheerst door het Belgisch recht. Elke betwisting i.v.m. de interpretatie of uitvoering van een Overeenkomst dan wel deze Algemene Voorwaarden behoort tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement waar de overeenkomst tussen Partijen wordt uitgevoerd.   

Laatste update: 08/2024